Amit a drift versenyekről tudnod kell

drift verseny

Minden, amit a „MotorSport legizgalmasabb két percéről” tudni érdemes

Ha azt hiszed, a Drift szimplán arról szól, hogy két őrült a tuning autójával mindenféle kontroll nélkül körbe-körbe csúszkál a pályán, akkor arra biztatlak, olvasd el ezt a cikket, és garantáltan más szemmel fogsz a Driftre nézni ezután.

Alig pár év alatt a Drift elképesztő népszerűségre tett szert: nem is olyan rég még félreeső parkolókban gyűltek össze éjjelente az adrenalintól túlfűtött pilóták, akik csekély Drift tudásukat elhagyatott sikátorokban szerezték, talán nem is volt több a tarsolyukban, mint pár csúsztatás meg néhány nyolcas. Mindez már a múlté, hiszen mára szervezett, valódi motorsporttá nőtte ki magát a Drift, profi pilótákkal, jó nevű szponzorok által támogatott csapatok részvételével, országos és nemzetközi bajnokságokkal, és egyre növekvő rajongótáborral.

Jómagam 2 évvel ezelőtt Tökölön találkoztam életemben először testközelben ezzel a sporttal.

Kíváncsian vártam, milyen hatással lesz rám, és akkor, ott megtörtént, amiről addig csak szóbeszédből hallottam: egy pillanat alatt engem is elragadott és beszippantott a Drift élmény. Pár kört néztem csak végig, lélegzetvisszafojtva, szememet az autókra szegezve, és éreztem, nincs visszaút: attól a naptól én is a Drift fanatikus rajongótáborát gyarapítom. Chris Forsberg, a 2009-es Drift Bajnok fogalmazta meg zseniálisan a lényeget:

„A Drift olyan, mint életed legizgalmasabb autóversenyén a legutolsó kör…és ez szó szerint minden egyes körre igaz.”

Így azt mondom Neked: felejtsd el, hogy 40 autót nézel a tv-ben, ahogy 3 órán keresztül körbe-körbe mennek…jobban jársz, ha átkapcsolsz Driftre.

Profi drift versenyző szeretnél lenni?

Kattints ide

A DRIFT versenyzés alapjai

A Driftben a stílus és a tehetség sokkal többet számít a puszta lóerőnél. A hivatalos Drift versenyeken a pálya rendszerint rövid és kanyargós, kifejezetten a pilóta technikáját, ügyességét hivatott tesztelni. Minden pálya más, sőt gyakran ugyanazt a pályát is átalakítják évről évre, hogy minél nagyobb kihívást jelentsen a versenyzőknek.

Ennek a motorsportnak nem is az a lényege, hogy ki halad át leghamarabbb a célvonalon. A versenyzőket aszerint értékelik, ki mennyire képes a teljes futam ideje alatt uralni az autót. A kvalifikációs napon a pilóták külön-külön állnak rajthoz, és bírák pontozzák a teljesítményüket. A legjobb 32 pilóta vehet részt másnap a versenyen.

A versenynapon a pilóták már egymás ellen küzdenek. Egy-egy futamban 2 autó vesz részt. 2 kört tesznek meg, miközben hol az egyik, hol a másik a vezérautó, illetve az üldöző.

A pontozásról…

A vezérautó pilótáját aszerint pontozzák, hogy mennyire pontosan, technikásan veszi be a kanyarokat, és mennyire tudja uralni az autóját. Az üldöző feladata, hogy nyomást gyakoroljon az előtte autózóra, és olyan közel haladjon mellette, amennyire csak lehet, a teljes futam ideje alatt. Látni, ahogy a két autó az aszfalton csúszik alig pár 10 centire egymástól, ráadásul őrült sebességgel…na itt kezdődik a valódi izgalom.

A bírák a látottak alapján eldöntik, ki uralta a futamot, és a nyertes pilóta továbbjut a következő körre.

Ahogy a legtöbb autóversenyben, a driftben is vannak idény bajnokságok, amelynek futamain a versenyzők pontokat gyűjtenek, és a végső cél természetesen az idény bajnoki címének elnyerése.

Hogyan történik az értékelés?

A futamokon rendszerint három bíró vesz részt, akik 4 különböző kritérium alapján pontoznak:

  • sebesség,
  • ív,
  • szög,
  • összkép.

A sebesség alatt itt nem azt kell érteni, hogy azt nézik, milyen gyorsan ér be a versenyző a célba, hanem hogy milyen beesési sebességgel éri el az első kanyart, illetve hogy mekkora sebességgel halad összességében. Akkor kap maximális pontot, ha egyenletes sebességet képes tartani a teljes futam alatt. Azzal, ha gyorsan kezd, majd erősen fékez a kanyaroknál, aztán újra gyorsít, kevesebb pontot fog gyűjteni.

A pálya maga hasonló, mint a többi autóversenynél. Fontos, hogy a pilóta jól kihasználja a pályát, hogy teljes szélességében beautózza, így fogja tudni elérni a bírák által felállított „érintési pontokat”. (Ahol már nagyon előre haladott a Drift versenyzés, ott ma már könnyű dolguk van a bíráknak, mert az érintési pontok fényjelzőkkel vannak ellátva – ha az autó a pontok közelébe ér, felgyulladva jeleznek, jár a pont.)

Az általános benyomásunk az lehet, hogy bírói pontrendszer a motorsportok közül itt a leginkább szubjektív. Egy korábbi Drift versenyzővel, aki ma már bíró, Andy Yen, így válaszolt arra a kérdésre, hogy: ő mire figyel pontozáskor? Válaszában úgy fogalmazott, hogy:

„A legfontosabb a ’wow faktor’, hogy mennyire izgalmas nézni azt, ahogyan a pilóta versenyzik, és hogy mennyire kontrollálja az autóját, mennyire gördülékeny, ahogy az egyik csúszásból átvezeti az autót a másikba. Mindezek összessége nyom a latba akkor, amikor a nyertesről döntünk, a sebesség önmagában pedig a sor leghátulján áll.”

Formula DRIFT Autóverseny

A legismertebb Drift versenysorozat, a Formula Drift amerikai gyökerű, 2004-ben indult útjára, és indulása anno a világ legnagyobb tuning showján, a SEMA-n került bejelentésre.

A Formula Drift olyan szponzorokat tudhat maga mögött, mint az Amerikai Légierő, a Mobil1 olaj, és persze ott sorakoznak a gumigyártó mamutcégek is, mint a Falken, a Hankook vagy a Discount Tire. Az eseménysorozat, illetve néhány csapat fő szponzora is évek óta az amerikai NOS energiaital.

Egy versenyszezon hét futamból áll. Jelenleg 60 pilóta van kvalifikálva. Kvalifikációt régiós versenyeken való részvétellel lehet szerezni, és be lehet kerülni a Formula Drift Pro/Am-en keresztül is, mely Amerika másod rangú versenyének számít.

A világ Drift versenyzőinek álma, hogy az USA-ban, a Formula Drift-ben versenyezhessenek, hiszen sehol máshol a világon nincs annyi és olyan változatos pálya, mint az Egyesült Államokban.

Színesíti a mezőnyt, hogy a csapatok közt megtalálhatjuk a profi, komoly vállalati háttérrel rendelkező csapatokat, csakúgy, mint a másik végletet, amikor is egy tehetséges pilóta és egy ezermester haverja alkotja a team-et.

Ja, és a legfontosabb: készülj fel, hogy brutál sok lesz a füst meg a korom. Az üldöző pilóta gyakran finoman szólva nem épp a legideálisabb látási viszonyok között versenyez. De mindez csak fokozza az izgalmat, a látványt, az érzést.

Hol követheted a versenyeket?

Az Formula Drift futamokat az NBC Sports közvetíti, de ezeket általában jóval az esemény után adják csak le.

Élőben live stream-en keresztül tudod követni, itt: FormulaD.com/live

És persze ellátogathatsz (és tényleg próbáld ki) egy igazi drift versenyre, hogy testközelből éld át mindazt, amiről most olvastál és még sokkal többet! A nézők ezeken a versenyeken általában egész közel ülnek a pályához, úgyhogy az élmény garantált.

A magyar versenyekről itt találsz friss információkat: www.drifted.hu