A drift szabályai

Drift verseny szabályai

A DRIFT versenyzés alapszabályai

Ha már gondolkoztál valaha azon, hogy hogyan is pontoznak egy drift versenyen, akkor most itt a lehetőség ennek áttanulmányozására. Természetesen ezek változhatnak országonként és versenyenként, de egy jó alapot biztosítanak arra, hogy a lényeget átlásd.

A résztvevőket az alábbi kritériumok alapján pontozzák: Sebesség, Ív, Szög, Stílus

Sebesség:

Ez nem egy gyorsasági verseny, de ettől függetlenül a sebesség is fontos, mert így magasabb pontszámot lehet kapni.

Az alábbi helyzetekben vizsgálják a sebességet:

  • a kanyarba beérkezésnél, ezt hívják beesési sebességnek
  • keresztül a kanyaron,
  • a teljes pontozási szakaszon belül.

Magasabb pontszámot kap az a versenyző, aki fenn tud tartani egy állandó magas sebességet  (a kanyar szögéhez mérten).

Példa: „A nagybritanniai drift versenyben (BDC) a versenyzők +0,25 pontot kapnak ha 1 mérföld/órával gyorsabbak mint a meghatározott limit és -0,25 pontot ha 1 mérföld/órával lassabbak. A limitet a gyakorlás alatt keletkezett idők átlagából adják meg.”

Ív:

Milyen közel tud vezetni a versenyző a bírók által meghatározott ívhez (legtöbbször a hagyományos versenyív a mérvadó, de nem mindig). Magasabb pontszámot kapnak azok a versenyzők, akik a legjobban tartják a bírók által meghatározott ívet, amihez több érintési ponton is keresztül kell haladni. A bírók elvárják a versenyzőktől, hogy az érintési pontokhoz képest egy bizonyos távolságon belül haladjanak el, különben levonásokat kapnak.

Szög:

Az autó keresztben haladásának  szögét jelenti  a tengelyéhez és a haladási irányához képest. Sokat számít a pontozásnál az, hogy a versenyző mennyi ideig tudja megtartani ezt a szöget.

Magasabb pontszámot kapnak azok a versenyzők akik:

  • a leghamarabb elérik a maximum keresztben haladási szöget a kanyarba beérkezéskor,
  • több kanyart összekötnek egy folyamatos driftelés közben,
  • minél tovább megtartják a nagyszögű driftelést,
  • a kormányt ellentétes szögben tartják a kocsi keresztben haladásához képest.

Stílus:

A stílus nem az autóról szól, hanem a vezetés kifinomultságáról – sima drift (kevés javítgatás), lendületes vezetés és folyamatos szög-, sebességtartás.

A stílushoz tartozik az, hogy egy versenyző mennyire tud megfelelni a bírók kritériumainak miközben a saját vezetési stílusát is megtartja. Több tényező is szerepet játszik pl.: gyors és lendületes haladás; a lehető legnagyobb keresztben haladási  szög megtartása az érintési pontoknál; minél kevesebb kézifékes korrigálás; minél tovább közel tud maradni a vezető autóhoz (Battle-nél) ; sebesség megtartása; bármilyen más meghatározott kritérium.

Pontozási szakasz

A versenyzőknek az előre meghatározott, kijelölt úton kell haladniuk, de ez  versenyenként változhat.

Bójákkal határolják a pontozási szakaszokat. A szakasz elején és végén is van egy-egy bója de gyakran a kettő közé is tesznek bójákat, hogy a versenyzők és a bírók is jobban lássák a meghatározott ívet.

Bírok elhelyezkedése

Általában kiemelve, a magasból nézik pályán kívülről a versenyt.

Pontozási rendszer – bekerülés

A bírók egyesével értékelik az előfutamokat az általános pontozási rendszer alapján egy 100-as skálán.

A résztvevők kettő előfutamon vesznek részt és a legmagasabb pontot elért futamot veszik alapul. Abban az esetben, ha kettő résztvevőnek ugyanazok a pontszámaik, akkor a kevesebb pontszámú futam lép érvénybe. Ez csak az ebben érintett résztvevőkre vonatkozik.

Ha valaki megpördül, automatikusan 0 pontot kap. Ha kettő vagy több versenyző is nulla pontot kap, a bírók egyéni megfigyelés alapján rangsorolják a versenyzőket, a 0 pont figyelembevételével.

További megjegyzések – Pontozás

Megpördülés

Ha valaki megpördül, automatikusan 0 pontot kap, ez egy battle esetében a másik fél számára egy 10-0-s győzelem.

Pályán kívül

Amennyiben egy versenyző pályán kívülre kerül, nagy pontlevonások érik. Egy keréknél számít a súlyossága és a távolsága az elhagyásnak, míg kettő kerék esetében ez automatikusan 0 pont.

Mi is az a BATTLE (harc) vagy TANDEM vagy TWIN DRIFT vagy TSUISO (üldöző verseny)…?

A battle alatt a pontozási rendszer leegyszerűsödik. A vezető autónak kötelessége követni a meghatározott ívet mintha csak egyedül lenne a pályán. A követő vagy üldöző autónak az a feladata, hogy minél közelebb maradjon a vezetőhöz, felvegye a vezető szögét és sebességét.

Ha sikerül elég közeli távolságot tartania az üldözőnek, akkor a vezető nagyobb eséllyel hibázik.

Előnyre tehet szert az a versenyző aki nagyobb szöget tart, konstansabb a sebessége, szebb íven halad és jobb a stílusa. (Kisebb érintkezések elfogadottak és nem büntetik.)

A bírók feladata, hogy kiválasszanak egy nyertest. A „BDC”-ben, a bíróknak 10 pontot kell elosztaniuk a versenyzők között – pl.: 7-3, 6-4, 5-5 és így tovább. Az nyer, akinek több pontja van összesen a két futamból. Más bajnokságokban, mint például a Formula DRIFT-ben, mindegyik bíró szavazhat egy versenyzőre, kérhetnek „még egy kör”-t mindkét futam után. Mindig a legtöbb szavazatot kapott versenyző nyer.

 

Előzés Battle közben

A követő versenyző csak abban az esetben kísérelheti meg az előzést ha:

  • a vezető autó megpördül vagy pályán kívülre kerül
  • a vezető autó annyira elhagyja az ívet, hogy a driftelés zavarása nélkül el tud mellette haladni.

Fontos figyelembe venni azt, hogy jóval magasabb pontozás jár annak, aki közel halad a vezető autóhoz és nem megelőzi.

 

Érintkezés a verseny közben

Anyagi és biztonsági okokból az ütközés erőteljesen kerülendő. Amennyiben a baleset véletlenül történik és senki sem sérül meg a bírók dönthetnek úgy, hogy figyelmen kívül hagyják az esetet főként, ha a versenyzők folytatni tudják a driftelést. A bírók önállóan dönthetnek arról, hogy ki a felelős és pontokat vonhatnak le ennek függvényében. Amennyiben a baleset komolynak tűnik, a vezető feladata, hogy eldöntse ki a hibás. Ilyen esetekben külön megbízott cég jár el.

 

Baleset elkerülés

Amennyiben a vezető autó megpördül vagy abbahagyja a driftelést és emiatt a követőnek is abba kell hagynia a driftelést, esetenként ki kell kerülnie a vezető autót a baleset elkerülése érdeklében, pontot vonnak le. A bírók egyedüli joggal bírnak a hibás kiválasztásáról.

 

Akadályozás

Abban az esetben, ha a vezető autó indokolatlanul lelassít, azért hogy előnyre tegyen szert a követővel szemben a bírók először figyelmeztetik a versenyzőt és újra kell kezdeni az adott futamot. Amennyiben a versenyző folytatja a viselkedési formát a következő futamokon is, a főbíró 0 ponttal értékelheti a futamait vagy ki is zárhatja a versenyből.

 

‘Gyorsulási bóják’

Egy pár bója ki van helyezve a startvonaltól adott távolságra amit a bírók határoznak meg. A vezető autót vezető versenyző feladata, hogy eddig a pontig a két autó egymás mellett haladjon. Ez arra szolgál, hogy azok a versenyzők akik gyengébb autóval rendelkeznek ne induljanak hatalmas hátrányból és tudják tartani a közeli távolságot a futam alatt. Amennyibe a két autó nem volt egymás mellett mikor a bójákhoz értek, az adott futamot újra kell kezdeni. A felelős versenyző kétszer követheti el ezt a hibát, a harmadik automatikus kizárást von maga után.

Fontos figyelembe venni, hogy ez csak azokra a versenyzőkre vonatkozik, akik szándékosan túl gyorsan vagy túl lassan indulnak el. Ilyenkor a főbíró dönt.

 

Versenyellenes viselkedés

Ha a bírók azt látják, hogy egy versenyző szándékosan versenyellenes módon viselkedik és így akar előnyre szert tenni, büntethetik vagy kizárhatják.

 

Visszajelzés a bíróktól

A versenyzők kérhetik a bírókat, hogy adjanak visszajelzést arról, hogy miben és hol kéne fejlődniük. Ezt bármikor, bármelyik versenyző kérheti. A versenyzők semmilyen körülmények között nem léphetnek be a bírói területre.

 

Bírói döntések

A bírói döntéseket tiszteletben kell tartani akkor is, ha azt nem tartják helyesnek. Amennyiben valaki vitatja a bírók döntését akár a későbbi versenyekből való kizáráshoz is vezethet.

 

Öt perces szabály

Minden versenyzőnek joga van öt percet kérni a bíróktól amennyiben valamilyen problémát érzékel az autójával kapcsolatban. Az öt perc onnan indul, hogy megáll az autó a boxban és ott végződik, hogy megáll a startvonalnál. Amennyiben a javítások meghaladják az öt percet a versenyzőt kizárják a versenyből.

 

Nagyjából ennyi. Úgy érzed, hogy készen állsz egy futamra te is? A szabályokat már tudod. 

Profi drift versenyző szeretnél lenni?

Autóra sincs feltétlen szükséged! Mindenben tudunk segíteni!

Érdekel a Drift iskola