A DRIFT versenyzés alapszabályai
Ha már gondolkoztál valaha azon, hogy hogyan is pontoznak egy drift versenyen, akkor most itt a lehetőség ennek áttanulmányozására. Természetesen ezek változhatnak országonként és versenyenként, de egy jó alapot biztosítanak arra, hogy a lényeget átlásd.
A résztvevőket az alábbi kritériumok alapján pontozzák: Sebesség, Ív, Szög, Stílus
Sebesség:
Ez nem egy gyorsasági verseny, de ettől függetlenül a sebesség is fontos, mert így magasabb pontszámot lehet kapni.
Az alábbi helyzetekben vizsgálják a sebességet:
- a kanyarba beérkezésnél, ezt hívják beesési sebességnek
- keresztül a kanyaron,
- a teljes pontozási szakaszon belül.
Magasabb pontszámot kap az a versenyző, aki fenn tud tartani egy állandó magas sebességet (a kanyar szögéhez mérten).
Példa: „A nagybritanniai drift versenyben (BDC) a versenyzők +0,25 pontot kapnak ha 1 mérföld/órával gyorsabbak mint a meghatározott limit és -0,25 pontot ha 1 mérföld/órával lassabbak. A limitet a gyakorlás alatt keletkezett idők átlagából adják meg.”
Ív:
Milyen közel tud vezetni a versenyző a bírók által meghatározott ívhez (legtöbbször a hagyományos versenyív a mérvadó, de nem mindig). Magasabb pontszámot kapnak azok a versenyzők, akik a legjobban tartják a bírók által meghatározott ívet, amihez több érintési ponton is keresztül kell haladni. A bírók elvárják a versenyzőktől, hogy az érintési pontokhoz képest egy bizonyos távolságon belül haladjanak el, különben levonásokat kapnak.
Szög:
Az autó keresztben haladásának szögét jelenti a tengelyéhez és a haladási irányához képest. Sokat számít a pontozásnál az, hogy a versenyző mennyi ideig tudja megtartani ezt a szöget.
Magasabb pontszámot kapnak azok a versenyzők akik:
- a leghamarabb elérik a maximum keresztben haladási szöget a kanyarba beérkezéskor,
- több kanyart összekötnek egy folyamatos driftelés közben,
- minél tovább megtartják a nagyszögű driftelést,
- a kormányt ellentétes szögben tartják a kocsi keresztben haladásához képest.
Stílus:
A stílus nem az autóról szól, hanem a vezetés kifinomultságáról – sima drift (kevés javítgatás), lendületes vezetés és folyamatos szög-, sebességtartás.
A stílushoz tartozik az, hogy egy versenyző mennyire tud megfelelni a bírók kritériumainak miközben a saját vezetési stílusát is megtartja. Több tényező is szerepet játszik pl.: gyors és lendületes haladás; a lehető legnagyobb keresztben haladási szög megtartása az érintési pontoknál; minél kevesebb kézifékes korrigálás; minél tovább közel tud maradni a vezető autóhoz (Battle-nél) ; sebesség megtartása; bármilyen más meghatározott kritérium.
Pontozási szakasz
A versenyzőknek az előre meghatározott, kijelölt úton kell haladniuk, de ez versenyenként változhat.
Bójákkal határolják a pontozási szakaszokat. A szakasz elején és végén is van egy-egy bója de gyakran a kettő közé is tesznek bójákat, hogy a versenyzők és a bírók is jobban lássák a meghatározott ívet.
Bírok elhelyezkedése
Általában kiemelve, a magasból nézik pályán kívülről a versenyt.
Pontozási rendszer – bekerülés
A bírók egyesével értékelik az előfutamokat az általános pontozási rendszer alapján egy 100-as skálán.
A résztvevők kettő előfutamon vesznek részt és a legmagasabb pontot elért futamot veszik alapul. Abban az esetben, ha kettő résztvevőnek ugyanazok a pontszámaik, akkor a kevesebb pontszámú futam lép érvénybe. Ez csak az ebben érintett résztvevőkre vonatkozik.
Ha valaki megpördül, automatikusan 0 pontot kap. Ha kettő vagy több versenyző is nulla pontot kap, a bírók egyéni megfigyelés alapján rangsorolják a versenyzőket, a 0 pont figyelembevételével.
További megjegyzések – Pontozás
Megpördülés
Ha valaki megpördül, automatikusan 0 pontot kap, ez egy battle esetében a másik fél számára egy 10-0-s győzelem.
Pályán kívül
Amennyiben egy versenyző pályán kívülre kerül, nagy pontlevonások érik. Egy keréknél számít a súlyossága és a távolsága az elhagyásnak, míg kettő kerék esetében ez automatikusan 0 pont.
Mi is az a BATTLE (harc) vagy TANDEM vagy TWIN DRIFT vagy TSUISO (üldöző verseny)…?
A battle alatt a pontozási rendszer leegyszerűsödik. A vezető autónak kötelessége követni a meghatározott ívet mintha csak egyedül lenne a pályán. A követő vagy üldöző autónak az a feladata, hogy minél közelebb maradjon a vezetőhöz, felvegye a vezető szögét és sebességét.
Ha sikerül elég közeli távolságot tartania az üldözőnek, akkor a vezető nagyobb eséllyel hibázik.
Előnyre tehet szert az a versenyző aki nagyobb szöget tart, konstansabb a sebessége, szebb íven halad és jobb a stílusa. (Kisebb érintkezések elfogadottak és nem büntetik.)
A bírók feladata, hogy kiválasszanak egy nyertest. A „BDC”-ben, a bíróknak 10 pontot kell elosztaniuk a versenyzők között – pl.: 7-3, 6-4, 5-5 és így tovább. Az nyer, akinek több pontja van összesen a két futamból. Más bajnokságokban, mint például a Formula DRIFT-ben, mindegyik bíró szavazhat egy versenyzőre, kérhetnek „még egy kör”-t mindkét futam után. Mindig a legtöbb szavazatot kapott versenyző nyer.
Előzés Battle közben
A követő versenyző csak abban az esetben kísérelheti meg az előzést ha:
- a vezető autó megpördül vagy pályán kívülre kerül
- a vezető autó annyira elhagyja az ívet, hogy a driftelés zavarása nélkül el tud mellette haladni.
Fontos figyelembe venni azt, hogy jóval magasabb pontozás jár annak, aki közel halad a vezető autóhoz és nem megelőzi.
Érintkezés a verseny közben
Anyagi és biztonsági okokból az ütközés erőteljesen kerülendő. Amennyiben a baleset véletlenül történik és senki sem sérül meg a bírók dönthetnek úgy, hogy figyelmen kívül hagyják az esetet főként, ha a versenyzők folytatni tudják a driftelést. A bírók önállóan dönthetnek arról, hogy ki a felelős és pontokat vonhatnak le ennek függvényében. Amennyiben a baleset komolynak tűnik, a vezető feladata, hogy eldöntse ki a hibás. Ilyen esetekben külön megbízott cég jár el.
Baleset elkerülés
Amennyiben a vezető autó megpördül vagy abbahagyja a driftelést és emiatt a követőnek is abba kell hagynia a driftelést, esetenként ki kell kerülnie a vezető autót a baleset elkerülése érdeklében, pontot vonnak le. A bírók egyedüli joggal bírnak a hibás kiválasztásáról.
Akadályozás
Abban az esetben, ha a vezető autó indokolatlanul lelassít, azért hogy előnyre tegyen szert a követővel szemben a bírók először figyelmeztetik a versenyzőt és újra kell kezdeni az adott futamot. Amennyiben a versenyző folytatja a viselkedési formát a következő futamokon is, a főbíró 0 ponttal értékelheti a futamait vagy ki is zárhatja a versenyből.
‘Gyorsulási bóják’
Egy pár bója ki van helyezve a startvonaltól adott távolságra amit a bírók határoznak meg. A vezető autót vezető versenyző feladata, hogy eddig a pontig a két autó egymás mellett haladjon. Ez arra szolgál, hogy azok a versenyzők akik gyengébb autóval rendelkeznek ne induljanak hatalmas hátrányból és tudják tartani a közeli távolságot a futam alatt. Amennyibe a két autó nem volt egymás mellett mikor a bójákhoz értek, az adott futamot újra kell kezdeni. A felelős versenyző kétszer követheti el ezt a hibát, a harmadik automatikus kizárást von maga után.
Fontos figyelembe venni, hogy ez csak azokra a versenyzőkre vonatkozik, akik szándékosan túl gyorsan vagy túl lassan indulnak el. Ilyenkor a főbíró dönt.
Versenyellenes viselkedés
Ha a bírók azt látják, hogy egy versenyző szándékosan versenyellenes módon viselkedik és így akar előnyre szert tenni, büntethetik vagy kizárhatják.
Visszajelzés a bíróktól
A versenyzők kérhetik a bírókat, hogy adjanak visszajelzést arról, hogy miben és hol kéne fejlődniük. Ezt bármikor, bármelyik versenyző kérheti. A versenyzők semmilyen körülmények között nem léphetnek be a bírói területre.
Bírói döntések
A bírói döntéseket tiszteletben kell tartani akkor is, ha azt nem tartják helyesnek. Amennyiben valaki vitatja a bírók döntését akár a későbbi versenyekből való kizáráshoz is vezethet.
Öt perces szabály
Minden versenyzőnek joga van öt percet kérni a bíróktól amennyiben valamilyen problémát érzékel az autójával kapcsolatban. Az öt perc onnan indul, hogy megáll az autó a boxban és ott végződik, hogy megáll a startvonalnál. Amennyiben a javítások meghaladják az öt percet a versenyzőt kizárják a versenyből.
Nagyjából ennyi. Úgy érzed, hogy készen állsz egy futamra te is? A szabályokat már tudod.
Profi drift versenyző szeretnél lenni?
Autóra sincs feltétlen szükséged! Mindenben tudunk segíteni!
Érdekel a Drift iskolaSzeretnéd élőben is megnézni hogyan zajlik egy drift verseny? Tekintsd meg ebben a hónapban megrendezésre kerülő drift eseményeket:
november
Nincs esemény